Is Beeldzorg een goede oplossing voor de zorg?

De zorg staat onder druk. Een van de oorzaken is dat er veel vacatures niet kunnen worden ingevuld. Is een andere manier van werken en plannen misschien een (deel van de ) oplossing? Sommige organisaties weten fte's vrij te maken door toepassing van beeldzorg, waardoor deze krachten weer elders in de organisatie kunnen worden ingezet. Is beeldzorg zorgbreed een oplossing? Of zijn de mogelijkheden slechts beperkt? Lees er meer over in dit artikel van Zorgscore.

Stimuleringsregeling E-health Thuis

E-health is in bepaalde toepassingen geen innovatie meer maar gewoon een manier van werken geworden. Carinova (thuiszorg) moest slimmer organiseren omdat ze anders de zorgvraag niet meer aan zouden kunnen. Beeldzorg werd gezien als een van de oplossingen.  Gezamenlijk hebben ze in één jaar tijd al bijna 23 FTE op 1500 cliënten anders kunnen inzetten. Zorg die je kunt inzetten op mensen die het écht nodig hebben. Lees er alles over op de website van Smarthealt.live.

Beeldbellen in de huisartsenzorg

Beeldbellen komt sinds de intrede van covid19 veelvuldig voor in de huisartsenzorg. Weliswaar deels noodgedwongen, maar er zijn ook voordelen te behalen door inzet van beeldzorg:

  • Een beeldzorgconsult is makkelijk en snel . Hierdoor houd je als (huis)arts meer tijd over voor kwalitatieve zorgverlening;
  • Vertrouwd en gemak: de patiënt kan het gesprek met jou aangaan in de vertrouwde thuissituatie;
  • Geen reistijd of reiskosten: noch de huisarts noch de patiënt zijn tijd of kosten kwijt aan het reizen;
  • Voordelen ten opzichte van een telefonisch consult: in een beeldzorgconsult kan je elkaar aankijken. Hierdoor kan de patiënt de klachten beter toelichten dan in een telefonisch consult en wordt uitleg van de huisarts beter ontvangen

In sommige gevallen wordt er een app ingezet waarbij ook de mogelijkheid bestaat om een beeldzorgconsult te boeken. Een interessant voorbeeld is een oplossing voor toeristen in Zeeland. 

 

Ben je huisarts en wil je tips en handvatten bij het invoeren van beeldzorg? De LHV heeft hier een pagina voor ingericht. Zie: https://www.lhv.nl/thema/patientengegevens-en-ict/beeldbellen-en-videoconsult/

Telemondzorg: beeldzorg in de mondzorg?

Afgezien van een enkel artikelen over videobellen in de mondzorg, zoals het Engelse onderzoek over 'teledentistry', (telemondzorg) zijn er bij het schrijven van dit stukje nog niet veel ervaringen gedeeld over beeldzorg in de mondzorg. Het Engelse onderzoek uit 2021 geeft als uitkomsten dat "beeldzorg door veel patiënten als comfortabel en eenvoudig wordt beoordeeld. De meeste tandartsen zagen het als behulpzaam en makkelijk uit te voeren." Teledentistry heeft de potentie triage vooraf te doen en wachttijden te verkorten.
Zie hierover deze pagina.

Telemondzorg via De Lieve Tandarts Online

Platform De Lieve Tandarts dat zich ten doel stelt om zoveel mogelijk mensen weer naar de tandarts te helpen onderzoekt momenteel de mogelijkheden van telemondzorg voor tandartspraktijken en hun patiënten. De keuze van de te gebruiken software is inmiddels gevallen op Carescreen dat een veilige en makkelijk te gebruiken applicatie biedt voor de zorg. Software voor telemondzorg die al gebruikt wordt in onder meer de huisartsenzorg en thuiszorg/wijkverpleging. In de eerste plaats wil het platform telemondzorg inzetten om patiënten die het lastig vinden de stap te maken naar de tandarts met beeldbellen kennis te laten maken met een tandartspraktijk die aangesloten is bij De Lieve Tandarts. Verder wordt de mogelijkheid onderzocht om online coaching aan te bieden of om vrijblijvend kennis te laten maken met het landelijke platform, waarna verwijzing plaatsvindt naar een psycholoog voor angstige patiënten of de verbinding gemaakt wordt met een deelnemende praktijk met keurmerk De Lieve Tandarts. 

Linkjes naar informatie over telemondzorg:

https://knmt.nl/nieuws/beeldbellen-met-patienten-coronacrisis-triggert-de-mondzorg
https://dentiva.nl/beeldbellen-mondzorg/
https://dental365.nl/teledental365/