Reviews en testimonials bij het vinden van nieuwe medewerkers
Steeds meer zorginstellingen en -praktijken vissen in dezelfde vijver om nieuw personeel te vinden. Daarom is het des te belangrijker om je te onderscheiden. Hoe komen eventueel geïnteresseerde gegadigden bij je terecht? En wat treffen ze dan aan? Hoe kan je je huidige medewerkers erbij betrekken? Welke rol spelen reviews van je patiënten en de kwaliteit van je website in het wervingsproces?
Opvallen bij potentiële nieuwe medewerkers betekent onderscheidend zijn
Onderscheidend worden met je bedrijf is met een duur woord: employer branding. Wie op wil vallen zal duidelijk moeten maken wat zijn praktijk of zorginstelling onderscheidt van de concurrentie. Iedere zorgaanbieder heeft wel iets authentieks. Dit bepaalt in wezen je "brand".
Om erachter te komen wat je onderscheidt zou je bijvoorbeeld eens een brainstormsessie kunnen houden onder je eigen medewerkers. Vraag ze waarom ze graag bij jou werken en probeer te achterhalen of er een gemene deler is.
Vervolgens kan je een deel van je website inrichten dat helemaal gewijd is aan werken bij jouw zorginstelling of -praktijk. Mocht je er de middelen voor willen aanwenden hier een aparte website aan te wijden, dan kan dit ook, maar dat is niet per se nodig. In dit gedeelte plaats je uiteraard je vacatures. Maar hier laat je ook zien wat werken bij jouw bedrijf zo bijzonder maakt.
De kwaliteit van je website doet er toe
Van de websites van zorgaanbieders is ongeveer de helft niet (meer) van deze tijd. Dergelijke sites zijn geen visitekaartje voor bezoekers, zeker niet als dit mogelijke sollicitanten betreft.
Stel je de volgende situatie voor: je geeft (veel) geld uit aan een bureau dat de werving en selectie voor je regelt. Daar komen de eerste gegadigden uit voort. Vervolgens gaan die zich oriënteren en komen ze uit op een website die er slecht uitziet qua navigatie en look-and-feel. Meer informatie over het bedrijf is slecht vindbaar. In een split second vormen ze een oordeel. Weg zijn ze.
Richt een apart deel van je site in voor "werken bij"
De sectie van je website "werken bij .." richt je in met eigen content over hoe het is om bij jouw praktijk of zorgorganisatie te werken. Door die unieke content word je ook organisch beter gevonden in de zoekmachines. Je kunt hiervoor testimonials gebruiken van je huidige medewerkers. Zorg ervoor dat deze de werkelijkheid zoveel mogelijk weerspiegelen. Het is onzinnig beloftes te doen of situaties voor te houden die de nieuwe medewerker niet gaat aantreffen zodra hij/zij is aangenomen. Testimonials kunnen ook video's zijn. Deze zijn laagdrempelig en worden ook goed gerankt door zoekmachines. Plaats op dit gedeelte ook al je vacatures en overige relevante informatie.
Andere informatie die van belang is
In deze sectie verstrek je behalve de informatie vanuit je bedrijf (vacatures, testimonials etc.) ook alle informatie die je wilt tonen over je bedrijf. Het gaat er immers om dat je transparant bent voor wie mogelijk geïnteresseerd is in een baan bij jouw zorgspraktijk of -instelling. Het kan dus geen kwaad om - ook hier - de widget te tonen met je zorgscore. Uit onderzoek is gebleken dat sollicitanten willen weten wat anderen over je dienstverlening te zeggen hebben. Het ontsluiten van beoordelingen van je patiënten hoort daar dus ook bij. Verder is het van belang dat je niet alleen zichtbaar bent via je eigen website maar ook op websites van derden. Zorgscore kan daarbij van dienst zijn.
Wil je meer informatie? Wil je je bijvoorbeeld onderscheiden met een nieuwe website (zonder investering vooraf) en een PRO-vermelding op Zorgscore? Check dan https://www.zorgscore.nl/voor-zorgaanbieders of stuur ons een e-mail.