Marketing in tijden van crisis - nieuwe kansen voor Zorgaanbieders?
Op allerlei gebieden gaat de Nederlander een lastige winter tegemoet. Er zijn van kabinetswege weliswaar maatregelen om de ergste gevolgen van de energiecrisis in te tomen, maar de koopkracht staat onder druk. Ondertussen woedt de oorlog in Oekraïne voort. Crisis dus. Hoe ga je hier als ondernemer/ praktijkhouder in de zorg mee om? Ga je besparen of juist meer uitgeven, aan marketing en promotie bijvoorbeeld? Is marketing in tijden van crisis zinloos? Of biedt de huidige economische en sociale crisis juist kansen?
Hierover is al veel geschreven naar aanleiding van de financiële crisis (2008-14) en de coronacrisis die nog maar net achter ons ligt. In de zorg spelen allerlei factoren een rol die in het zakelijk verkeer minder opgeld doen. Maar toch zijn er parallellen.
En mogelijk doen zich nieuwe kansen voor, juist vanwege de crises waar we momenteel mee te kampen hebben. We doen in het vervolg een aantal aanbevelingen.
Aanbevelingen voor zorgaanbieders
Hoe kun je door slimme marketing te bedrijven juist in deze moeilijke tijden de kansen benutten? We hebben een serie tips voor je verzameld:
● Richt je pijlen op online marketing: veel adverteerders – dus ook concurrenten – besteden minder geld aan hun campagnes of trekken zich helemaal terug. Dat maakt adverteren een stuk goedkoper, want de kosten per klik dalen. Onder online marketing valt ook je aanwezigheid in de zoekresultaten. Begin als bedrijf juist in deze tijd een online marketingcampagne om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Wees bereid om hierin te investeren. Dit heeft een positieve impact op je resultaten. Je zou in de online campagnes in kunnen spelen op de sentimenten en veranderingen binnen de samenleving. Hiervoor kan je als bedrijf verschillende uitingen gebruiken. Een vorm van online marketing is inbound marketing*. Ook deze is in crisistijd goedkoper. Met inbound marketing richt je je op de mensen die al op zoek zijn naar jouw product of dienst. Deze mogelijk geïnteresseerden willen kennis opdoen en informatie inwinnen om uiteindelijk een slimme, weloverwogen keuze te maken. Deze leads worden dan verleid door antwoorden, inspiratie en hulp te bieden. Hiermee genereer je meer relevant verkeer naar je website, meer patiënten en een hogere omzet. We kunnen ons voorstellen dat dit vragen oproept. Zorgscore kan je hier eventueel mee helpen.
● Je hebt nu misschien de tijd om uitgestelde marketingacties op te pakken. Wie weet is er budget vrij te maken om eindelijk die nieuwe website te laten maken. Dit is een goed moment om daarmee een begin te maken. Als de economie zich herstelt wordt je mogelijk beter gevonden op een beter werkende website, zodat je sterker uit de crisis komt. Je kunt ook denken aan het opzetten van nieuwe soorten van marketing, zoals online marketing als je dit nog niet doet (zie hierboven) of videomarketing via social media of via Google Ads/YouTube. In de zorg wordt video steeds vaker gebruikt om in contact te komen/blijven met de doelgroep. Denk aan de filmpjes op Facebook/Instagram en TikTok van dierenartsenpraktijken, kraamzorg en verloskundigen.
● Richt je juist op je bestaande patiëntenbestand. Verleg in tijden van crisis de focus van je marketing naar je bestaande patiënten. Meer omzet van je bestaande patiënten is te realiseren voor ca. 10% van de kosten voor het binnenhalen van nieuwe en levert vaak direct kansen op. Je hebt geen kostbare advertenties of campagnes nodig. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, het versturen van nieuwsbrieven naar je vast patiënten. Wie weet beschik je al over de mailadressen van je patiënten. Deze mag je gebruiken als ze je patiënten zijn, vraag voor alle zekerheid een opt in. Ook in de zorg is het voor sommige zorgtypes mogelijk te upsellen.
Voorbeelden voor de mondzorg: Denk aan onzichtbare beugels aandacht geven in een nieuwsbrief aan je patiënten of bijvoorbeeld aan verantwoord tanden bleken. In crisistijd loop je het risico dat patiënten gaan bezuinigen op zorg, dat je dus een tijdje helemaal niet ziet. Dit is een manier om weer de aandacht te vestigen op de zorg die je aanbiedt.
Je kunt er ook aan denken je eigen patiënten een beloning te geven als ze nieuwe patiënten aanbrengen. Verder is het gek genoeg nauwelijks bekend bij patiënten dat er in de mondzorg met maximum tarieven wordt gewerkt. Praktijken brengen dat ook niet naar buiten maar hanteren bijna in alle gevallen de maximum tarieven als standaardtarieven. Waarom zou je niet, bijvoorbeeld tijdelijk, bepaalde behandelingen met korting aanbieden? Dat zou je alleen aan vaste patiënten kunnen doen. Daarmee verleid je ze om weer naar de praktijk te komen.
● In tijden van crisis zijn mensen op zoek houvast. Betrouwbaarheid is nog belangrijker dan in 'normale' tijden. Denk na over wat je onderscheidt. Wat maakt jouw praktijk/zorginstelling sterker en anders dan je concurrenten? Je kunt je betrouwbaarheid tot uitdrukking brengen door op verantwoorde wijze aandacht te schenken aan de patiëntbeoordelingen. Je verzamelt beoordelingen door je patiënten te wijzen op websites waar je je beoordeling kunt geven, zoals Zorgkaart Nederland, Google of Facebook.
Op Zorgscore verzamelen wij die review scores weer, zodat je daar de gemiddeldes kunt lezen. Met onze widget laat je op je eigen website zien wat je score is. Daarmee win je mogelijk het vertrouwen van een bezoeker die zich later zal aanmelden.
* Over inbound marketing:
- Attract: Het aantrekken van de juiste mensen met waardevolle content en interacties waardoor je als een betrouwbare autoriteit wordt gezien op het specifieke onderwerp.
- Engage: In contact komen door middel van tools die een gesprek op gang kunnen brengen zoals e-mail, social media en chat. Je biedt inzichten en oplossingen die aansluiten op hun vraagstukken. Je biedt dus waarde op het moment dat ze op 1 van je kanalen of pagina’s landen.
- Delight: De consument staat op het punt om een aankoop te doen. Met dit onderdeel biedt je als adviseur en expert zijnde hulp en ondersteuning aan de klant om deze aankoop zo succesvol mogelijk te laten verlopen. Daarbij is het belangrijker dan ooit om ook na aankoop waarde te blijven bieden en een volledige customer experience te bieden.
Je kunt er alles over lezen op deze interessante pagina.
Innovaties in de zorg in crisistijd
Crises kenmerken zich door periodes van plotselinge schaarste. Denk aan de oliecrisis in de jaren 70 of aan de wooncrisis in onze tijd. Een tekort in een markt is een indicatie dat er onvoldoende wordt voldaan aan de behoefte van de klant. Er zijn veel te weinig woningen en dat wreekt zich vooral als de prijzen ook nog eens exorbitant stijgen, zoals in 2021-22. Kenmerkend van vorige crisesperiodes is dat veel bedrijven, dus ook zorgaanbieders, innovaties hebben doorgevoerd. Juist in tijden van schaarste biedt innovatie enorme kansen.
De personeelscrisis die de zorgsector momenteel doormaakt komt door schaarste van personeel. Deze schaarste biedt wellicht ook nieuwe kansen als je durft te innoveren. Innovatie kan een verandering van werkprocessen zijn. Of digitalisering. Of je anders presenteren. Er zijn steeds meer praktijken te vinden waarvan het personeel communicatievaardigheden is bijgebracht. Misschien niet direct een innovatie, maar in veel gevallen wel een volledig andere manier van werken en naar je werk kijken. De hospitalitysector wordt daarbij wel als voorbeeld gebruikt.
Bij veel zorgaanbieders gaat de behoefte om zich goed te presenteren vaak niet veel verder dan een mooie praktijkruimte die er uitnodigend uitziet. Dat 70% van de 'nieuwe patiënten' - maar ook bijvoorbeeld zoekend personeel - hen vindt via online zoeken en hun website dringt inmiddels wel door. Je 'online presence' is van wezenlijk belang. Hoe ziet jouw website er trouwens uit?
Beeldzorg, een fenomeen dat tót corona zeldzaam was maar tijdens de coronacrisis op grote schaal getest en ingevoerd, biedt mogelijk ook oplossingen voor het personeelsprobleem. In de thuiszorg zijn daar al opvallende resultaten mee geboekt. De huisartsen doen er inmiddels de nodige ervaring mee op. Ook in de mondzorg vind je de eerste initiatieven.
Geraadpleegde links:
https://contentleaders.nl/kansen-voor-marketing-tijdens-crisis/
https://whello.nl/marketing-tips/nieuws/marketingstrategie-in-crisis-tijd/
https://www.frankwatching.com/archive/2022/04/18/marketing-strategie-crisistijd-adverteren-verkoop/
Aanbevelingen uit het onderzoek van Jelle van de Buld. UVA 8 juli 2020. https://scripties.uba.uva.nl/search?id=c2949237
https://www.quin.md/nl/huisarts
https://www.conversioncrew.com/blog/inbound-marketing-wat-is-het-eigenlijk