28 mei en (nep)beoordelingen. Wat gaat er veranderen?

Vanaf 28 mei 2022 is het bij wet verboden om valse reviews te (laten) plaatsen of valse promotie via social media te organiseren om je diensten als zorgaanbieder te promoten. Hieronder valt ook het verzamelen van neplikes op Facebook en Instagram. Als je reviews op je website of elders publiceert moet je transparant zijn over hoe je de echtheid daarvan hebt gecheckt. Als je zegt dat het beoordelingen van patiënten zijn moeten ze ook echt van je patiënten afkomstig zijn. De ACM gaat hierop toezien. De nieuwe wet komt voort uit Europese regelgeving. Lees op deze pagina meer over deze veranderingen.

Wat is de situatie met betrekking tot online reviews?

Actuele en betrouwbare reviewscore

Sommige zorgaanbieders laten hun eigen reviews zien. Dat zijn veelal teksten van patiënten die ze zelf hebben verzameld, al dan niet met een enquêtetool. Deze zijn voor buitenstaanders moeilijk te verifiëren en komen niet in alle gevallen even betrouwbaar over. Anderen tonen een plaatje van bijvoorbeeld Zorgkaart Nederland of Google met een gemiddeld cijfer dat niet (meer) klopt.
De meeste zorgaanbieders houden zich al aan de regel dat de score die je toont op je site zo actueel mogelijk dient te zijn. Om wijzigingen in je gemiddelde cijfer direct te laten verwerken en de actuele score te tonen kan je op je site een dynamisch plaatje met je score laten zien. Dit noemen we een widget. Zorgkaart Nederland heeft bijvoorbeeld zo'n widget, Zorgscore ook.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van de veranderingen per 28 mei?

We verwachten dat Google-reviews en andere verzamelaars van online beoordelingen in het kader van deze nieuwe wetgeving nog eens kritisch de getoonde reviews tegen het licht zullen houden. Het is belangrijk dat aanbieders die reviews laten schrijven een beleid hebben waarmee je bezwaar kunt maken tegen getoonde beoordelingen en dat ze vertellen hoe ze de bij hen getoonde reviews checken op echtheid. Nu is dat niet in alle gevallen 100% duidelijk. Lees hier meer over de manier van werken van de platforms waarvan wij de review scores tonen.

Wat kan je zelf doen?

De Kamer van koophandel heeft hier een goed leesbaar artikel over gepubliceerd. We nemen er een stukje uit over:

"Ondernemers die zijn aangesloten bij revieworganisaties zoals bijvoorbeeld Kiyoh of Trustmaster, voldoen aan de informatieplicht over reviews door op hun website te vermelden hoe deze reviewpartijen omgaan met reviews. Ben je niet bij zo’n partij aangesloten, dan zul je dit zelf moeten aangeven en naleven. "

Positie Zorgscore

Zorgscore laat via haar widget en haar website alleen de scores zien van andere websites (die zelf de reviews laten schrijven). Zorgscore heeft geen invloed op de inhoud of de kwaliteit van die reviews. Alleen de aanbieders zelf kunnen de echtheid checken en er iets aan doen mocht het valse beoordelingen betreffen. Mocht dit leiden tot andere scores, dan passen we die aan in ons systeem en tonen deze in onze widget en op de website.  

Snel en verantwoord meer reviews verzamelen? Kijk hier.

Meer weten over de promotiemogelijkheden van Zorgscore? Lees er hier meer over.

Bronnen:

Internetrecht door Arnoud Engelfriet

EU-richtlijn hierover (2019)

Kamer van koophandel